Alltid på

Tjenester

Alle prosjekter

Samfunnsansvar

Jobb og karriere

Om oss

Hjem

Alle prosjekter

Delprosjekt for Harstad Bypakke

Alltid på

Tjenester

Næringsbygg

right-arrow

Betong

right-arrow

Bolig

right-arrow

Alle prosjekter

Referanseprosjekter

right-arrow

Pågående

right-arrow

Samfunnsansvar

Bærekraft

right-arrow

Sertifisering

right-arrow

Lærlinger

right-arrow

Sponsorater

right-arrow

Om oss

Kontaktpersoner

right-arrow

Vår historie

right-arrow

HMS

right-arrow

Aktuelt

right-arrow

Alltid på

Besøks- og postadresse

Vebjørns vei 5

3414 Lierstranda

Norge

firmapost@pob.no

Facebook

Miljøfyrtårn (1)

Delprosjekt for Harstad Bypakke

Harstad Bypakke er på totalt 770 mill. Den består av 13 delprosjekter hvor POB har underentreprise for Anlegg Øst AS. Del 2 er den største delen av Harstad Bypakke og består av bl.a. 3 betongbruer og 10 betongmurer som ligger i POB sin entreprise.

Referanseprosjekter

Betong

Kunde

Statens vegvesen, underentreprise for Anlegg Øst AS

Arkitekt

Aas Jakobsen

Sted

Harstad by

Størrelse

3025 m³

Tidsrom

2022 – juni 2024

Om prosjektet

Vi i POB Betong laget 580 meter støttemur og støymur. Murene er klassiske støttemurer som holder tilbake tilstøtende masser. Den synlige siden blir forskalet med trebord som gir en synlig og flott trestruktur når forskalingen fjernes.

 

Vi bygget også Russevika gang og sykkelbru som er 178 meter lang og Nerbotn gang og sykkelbru som er 23,5 meter lang. Begge er spennarmert. Spennarmering er laget av lange stållisser som er tvinnet sammen til en kabel. En kabel har 19 lisser. Det støpes inn seks spirorør i brubanen og i hvert rør er det 24 kabler. Til sammen blir det hele 487 km med stållisser.

 

Brua deles opp i seks seksjoner hvor disse kablene blir «strekt» ved hjelp av en hydraulisk jekk etter hver støp. Spennarmering brukes blant annet i bruer når det skal bygges slanke kostruskjoner over lengre spenn som for eksempel over eksisterende veier. Russevika og Nerbotn er like brede og utformet likt. Eneste forskjell er at Russevika har 40 cm tykkere brukropp (Nerbotn 80 cm, Russevika 120 cm).

 

Vi bygget også Seljestadbukta gang og sykkelbru er 265 meter og slakkarmert. Slakkarmering er armeringsstål som støpes inn uten at det påføres ytre krefter (motsatt av spennarmering som spennes opp etter støp). Brua byr på noe mer avansert forskalingsutførelse pga krappe svinger, kurvatur over eksisterende trafikkert RV83 og bredde utvidelse på en meter fra den ene siden av brua til den andre.

 

Bueskiver, altså formen til brua blir freset ut av finêr som deretter dekkes med bord. Alle tre buene får samme synlig trestruktur når forskalingen rives.

Nøkkeltall i prosjektet

Armering i tonn

440

Alltid på

Miljøfyrtårn (1)

Tjenester

Alle prosjekter

Samfunnsansvar

Jobb og karriere

Om oss

Besøks- og postadresse

Vebjørns vei 5

3414 Lierstranda

Norge

firmapost@pob.no

Facebook

Miljøfyrtårn (1)

Ⓒ 2023 All rights reserved